In mijn werk als praktijkbegeleider van studenten van de politieacademie, maak ik samen met deze studenten veel leuke en minder leuke dingen mee. Hiernaast ben ik als brigadier werkzaam in het wijkteam Hoogvliet/Pernis van de Eenheid Rotterdam. Als Twitcop @J_Waasdorp twitter ik hierover. Mijn belevenissen en ervaringen zet ik in verhalen in een blog en deze kunnen door iedereen worden gelezen. ©2012 Jan Waasdorp.
dinsdag 23 juli 2013
Hittegolf, hittegolf, pfffffffff
Omdat de temperatuur in het bureau overdag oploopt tot tegen de veertig graden, schrijf ik deze column om 7 uur ’s-morgens. De studenten lopen al te klagen. Ze zeggen dat de airco van het voertuig niet werkt. Ik heb ze even uitgelegd dat de ramen van de auto dicht moeten en dat de airco het dan wel doet. Eén van de studenten geeft ridderlijk toe dat hij geen verstand van auto’s heeft, die is benoemd tot oliecontroleur van het voertuig.
Met deze hitte is er een hitteprotocol ingesteld. Aangeraden wordt luchtige kleding te dragen, genoeg te drinken en vooral zware inspanningen te vermijden. Zou dat laatste betekenen dat er extra plaspauzes ingepland moeten worden, is dat met de kleding die wij dragen niet echt nodig. Het T-shirt dat wij dragen onder ons steek- en kogelwerend veiligheidsvest, moet aan het einde van de dienst eerst worden uitgewrongen, zodat het zweet niet in je tas terecht komt. Het extra vocht dat wij drinken, wordt met de kleding die wij dragen direct weer uit gezweet.
Onze collega’s van de verkeerspolitie, de motorrijders. Menigeen zou zeggen dat het met dit weer juist lekker is om op de motor te rijden. Zij vergeten echter dat onze motorrijders naast het steek- en kogelwerend veiligheidsvest ook nog lederen kleding dragen en een helm op hebben en dat allemaal voor de veiligheid. Ik heb daar medelijden mee. Het zijn namelijk echte motorrijders. In de winter als de temperatuur rond het vriespunt ligt, surveilleren zij ook op de motor met de lederen kleding. Het is niet te hopen dat de motorrijders die nu op de motor naar het strand gaan, in hun korte broekje met daarboven niets meer dan een T-shirt, een ongeval krijgen.
Het hitteprotocol zorgt ervoor dat bij evenementen door de gemeente extra water uitgedeeld wordt en dat de mensen die op straat leven voorzien worden van genoeg vocht en eten. In de winter is er het koudeprotocol worden er voor deze mensen extra slaapplaatsen ingericht.
Het asfalt wordt zo erg heet, rond de vijftig graden, dat het gaat uitzetten. In Amsterdam heeft men besloten om de bruggen te besproeien, anders gaan zij niet meer open en dicht, en kunnen de trams niet meer over de bruggen rijden. In de winter worden deze bruggen extra gestrooid, anders kan het verkeer er niet meer overheen.
Bij Schiedam stopt een trein van de NS als gevolg van een storing. Door de warmte stopt ook de airco ermee. In de winter is het te koud is en als er sneeuw ligt stoppen de treinen er ook mee.
Code geel in heel Nederland in verband met de warmte. Afgelopen winter regelmatig code rood of oranje omdat er te veel sneeuw zal gaan vallen of het te glad is.
In de auto moet je een vest aan anders is het te koud door de airco. In de winter doe je een vest aan omdat het gewoon te koud is.
Het is niet goed om met deze hitte teveel koud water te drinken, beter is het om lauw water of thee te drinken. Dat is beter voor je lichaam en je koelt sneller af. In de winter drinken we juist lauwe en warme chocomelk om wat op te warmen.
Alle gekheid op een stokje, een hittegolf is leuk voor de mensen op het strand, maar er zijn veel hulpverleners die niet in een kort broekje lopen. De gewone politieman op straat, die zijn steek- en kogelwerend veiligheidsvest draagt voor zijn veiligheid. De ME-er die naast het steek- en kogelwerend veiligheidsvest ook nog de nieuwe ME-kleding draagt dat niet luchtdoorlatend is. De verkeerregelaars die met hun opvallende kleding aan, het verkeer voor u staan te regelen. De brandweerman die een brand staat te blussen in zijn brandwerende kleding. Ik kan nog wel even doorgaan met dit lijstje, maar dat zijn de mensen die voor u aan het werk zijn. Zij maken het op straat voor u veiliger.
Labels:
hittegolf,
hitteprotocol,
koudeprotocol,
motorrijders,
thee,
trein,
verkeerspolitie,
water
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten